.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راههاى کاهش اضطراب در فصل امتحانات

يک روانپزشک، مقدار اندک اضطراب در امتحانات را سبب افزايش تمرکز و دقت حواس در فرد دانست و توصيه کرد:‌ تغذيه مناسب به ويژه خوردن صبحانه، اضطراب امتحان را کاهش مى‌دهد. دکتر اميررضا چمنى با بيان اين مطلب افزود: ‌اضطراب يک هيجان ناخوشايند است که در فرد ايجاد دلشوره و نگرانى مبهم و بدون علت مشخص مى‌کند. زمانى استرس در کنکور و امتحانات طبيعى محسوب مى شود که شدت آن متناسب با شرايط امتحانات باشد؛ چرا که اين امر خود جنبه مثبت داشته و سبب افزايش تمرکز دقت حواس، کارائى و عملکرد شخص مى‌شود.
در صورتى که دامنه اضطراب زياد و شدت آن نامتناسب باشد فلج کننده بوده و باعث مختل شدن عملکرد فرد مى‌شود.
وى استفراغ، دل درد، تکرر ادرار، تنگى نفس، تپش قلب، بى قراري، بيخوابي، بى‌اشتهايى و لرزش را از علائم جسمانى اضطراب در کنکور و امتحانات برشمرد و درباره علل بروز اضطراب امتحانات تصريح کرد: انتظارات نامعقول و نامناسب والدين و اولياء‌ مدارس، ترس از شکست در امتحان و نگرانى از نتيجه امتحانات و تطابق دادن عامل موفقيت و ارزشمندى فرد با نتيجه آزمون از علل بروز استرس و اضطراب در امتحانات است.
اين روانپزشک افزود: گاهى مشاهده مى‌شود منبع عزت نفس و ارزشمندى شخص، موقعيت فرد در امتحان و کنکور قرار مى گيرد بنابراين اگر تنها منبع عزت‌نفس شخص نتيجه کنکور باشد بار روانى شديدى بر فرد گذاشته و در نهايت عدم نتيجه‌گيرى در کنکور يا امتحان باعث کاهش عزت نفس فرد مى شود. وى چهارمين علت بروز اضطراب امتحان را افکار ناکارآمد و ناخوشايند و آزار دهنده در رابطه با نتايج آزمون دانست و افزود: افکار ناکارآمد از قبيل "من نمى توانم"، "من شکست خواهم خورد"، "چيزى در حافظه ام نمى ماند"، "اگر نتيجه نگيرم و غيره" مى‌تواند استرس را در فرد افزايش دهد.
دکتر چمنى با اشاره به راهکارهاى مقابله با اضطراب در کنکور يادآور شد: پذيرش اضطراب در هر آزمون، هدف گذارى مناسب و انتظارات معقول و متناسب با ظرفيت فرد، ‌برنامه‌ريزى منظم، تنظيم ساعت مطالعه و اختصاص زمان‌هايى براى استراحت، ورزش و تماشاى تلويزيون جهت افزايش تمرکز فرد از جمله مواردى است که فرد بايد توجه خاصى به آن مبذول دارد. اين متخصص اعصاب و روان، خواب مناسب و کافى را از ديگر موارد کاهش اضطراب در امتحانات دانست و تاکيد کرد: خواب مناسب بخصوص شب قبل از امتحان و همچنين خوردن صبحانه مى‌تواند استرس را کاهش دهد.
وى با بيان اينکه فرد بايد بيشتر بر روى تلاش و کوشش خود متمرکز باشد نه نتايج احتمالى امتحان، توصيه کرد:‌ جايگزين کردن افکار مثبت و خوشايند مانند من تلاش و مطالعه کافى داشته ام، قبلا موفق بوده ام به جاى افکار منفى و ياس آور تاثيرات به سزايى در موفقيت فرد در امتحان دارد.
دکتر چمنى با اشاره به اين که توکل به خدا مى‌تواند آرامش شگفت‌انگيزى به فرد دهد، خاطرنشان کرد: نقش والدين در ايجاد يک محيط آرام و به دور از تنش، پرهيز از مقايسه فرزند خود با ديگر فرزندان در موفقيت تحصيلى و عدم انتقال اضطراب والدين به فرزندان از ديگر مواردى است که بايد توجه خاصى به آن صورت گيرد. اين روانپزشک در پايان با بيان اين که افراد بايد قبل از شروع امتحان، سرجلسه حضور يابند، خاطرنشان کرد:‌ افراد بايد با مرور و اختصاص وقت مناسب به سوالات، تمرکز روى سوالات نه پيامدهاى احتمالي، نتايج آزمون و استراحت در بين سوالات، اضطراب خود را کاهش دهند.‌ /ايسنا


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.191 seconds.